UPMSkog

Hur har det blivit så här enkelt att sköta skogsärenden?

05/16/2019 09:34:28

När du loggar in på vår webbtjänst upmmetsa.fi har du alltid den egna elektroniska skogsbruksplanen till hands. Du kan göra virkesaffärer dygnet runt och i arkivet är det bra ordning på dina avtal.

Hur har det blivit så här enkelt att sköta skogsärenden?

Föreställ dig att du har slagit dig ner i soffan efter bastun. Du startar datorn och kollar in läget i din skog. Med ett par klick kan du begära offert på aktuella skogsvårdsarbeten. Ja visst ja, samtidigt kan du godkänna en virkeshandelsoffert som du fått tidigare. Så var det klappat och klart med virkesaffärerna!

Allt detta kan göras i UPM Skogs förnyade webbtjänst för inloggade användare. (Tjänsten är finskspråkig.) Lättare än så här kan det inte bli att sköta skogsärenden.

En omfattande service är tillgänglig

Elektroniska tjänster används mer och mer hela tiden. Bankärenden, beställningar från nätbutiker och till och med låneförhandlingar kan skötas smidigt på distans. Så varför inte även skogsärenden?

Det är vanligt att skogsägarna har många bollar i luften och bor långt borta från sin skog. Allt fler vill sköta sina skogsärenden smidigt på nätet när det passar dem bäst.

Vi har utvecklat våra webbtjänster redan i tio år. I vår har vi kommit så långt att vi kan erbjuda skogsägarna en omfattande helhet av elektroniska tjänster för skötsel av skogsärenden.

Vad innehåller tjänsten?

I den förnyade tjänsten för inloggade användare kan du sköta nästan alla skogsärenden elektroniskt dygnet runt. Tjänsten är indelad på följande sätt:

  • Försäljning och skötsel: Du kan göra affärer när som helst. Du kan begära offert på virkesaffärer och aktuella skogsvårdsarbeten. Dessutom kan du behandla de offerter på virkesaffärer du har fått och avtala om en virkesaffär. 
  • Skogsegendom: Du har alltid tillgång till den elektroniska skogsbruksplanen. Du ser skogens allmänna tillstånd och föreslagna avverknings- och skötselåtgärder. Dessutom ser du hur de utförda arbetena inverkar på skogens utveckling.
  • Avtalsuppföljning: Dina avtal är väl ordnade i det elektroniska arkivet. Du får enkelt en översikt över dina aktuella och tidigare avtal. Du kan också granska situationen beträffande mätningar, betalningar och bonus.
  • Meddelanden: Du får meddelanden om hur din virkesaffär framskrider. Du känner hela tiden till varje skede av virkesaffären.

Kådlukten har inte försvunnit

De elektroniska tjänsterna är ett bra tillägg för alla som vill sköta sina skogsärenden smidigt och på ett nytt sätt. Även om de elektroniska tjänsterna har förnyats betyder det inte att alla skogsärenden måste skötas elektroniskt.

Du kan fortfarande välja att bli personligt betjänad. Du kan dra på dig gummistövlarna och besöka skogen tillsammans med din skogskundansvariga. Om du vill kan du göra en del eller alla skogsarbeten själv. Det är bara en praktisk ny egenskap att kunna sköta till exempel virkesaffärer och få mätningsintyg även i webbtjänsten.

Som skogsägare väljer du själv hur du sköter dina ärenden. För oss är det viktigt att kunna erbjuda nya och enkla sätt att sköta skogen. Vi utvecklar fortsättningsvis vår webbtjänst så håll utkik efter nya egenskaper!

 

 

Gör dig förtrogen med vår förnyade webbtjänst

Visa mer