UPMSkog
  • Info & evenemang
  • Blogg
  • Tillgången till personlig kundbetjäning är väsentlig för skogsägaren

Tillgången till personlig kundbetjäning är väsentlig för skogsägaren

06/28/2018 07:27:59

Personlig kundbetjäning spelar en betydande roll när skogsägare behöver stöd i olika skeden av skogsägandet. Till och med den mest erfarna skogsägaren behöver vägledning och rådgivning om nya metoder ibland, eftersom branschen utvecklas hela tiden.

Tillgången till personlig kundbetjäning är väsentlig för skogsägaren

Det hände på Kristi himmelsfärdsdag – kaffekokaren på stugan hade gått sönder i vinterkylan. Jag svor över min dåliga tur, låste upp surfplattan och började bläddra bland nya kaffekokare på flera affärers webbplatser. Det fanns massvis med kokare – om bara jag hade vetat hurdan den borde vara för att klara av förhållandena på sommarstugan. Jag bestämde mig för att åka in till stan för att diskutera saken med en riktig försäljare och expert.

Bra personlig kundbetjäning sparar tid och besvär

Många känner säkert till den här situationen. Man finner sig i en situation där den egna sakkunskapen inte räcker till för att lösa ett problem. Elektroniska kanaler är ofta till hjälp när man behöver information, men ganska ofta tyr man sig ändå till den traditionella metoden och personlig hjälp. Det är lättande när man kan be en expert om råd också med små detaljer, eller bara lita på den andra personens yrkeskompetens och rekommendation när man överväger olika alternativ.

Nya skogsägare har ofta många frågor. Ibland vet man inte ens vad man borde göra först och vad man borde kunna ta tag i. I dagsläget kör man sällan fast på grund av informationsbrist, snarare tvärtom. Hur vet man vem man ska fråga och var man kan söka hjälp? Webbplatser och internets fantastiska värld erbjuder kanaler för att ta kontakt, så därifrån får man första hjälpen för att få tag på skogsrelaterad information. Det första steget är viktigt, och det kostar ingenting. Sedan kan en skogsägare som behöver stöd boka in ett möte på ett kontor, i sin skog eller i sitt hem, beroende på vad som passar bäst just då.

Dialog med en expert ger bästa resultat

Personlig kundbetjäning spelar en betydande roll när skogsägare behöver stöd i olika skeden av skogsägandet. Till och med den mest erfarna skogsägaren behöver vägledning och rådgivning om nya metoder ibland, eftersom branschen utvecklas hela tiden. Metoderna och materialen förändras, marknadsläget varierar och regelverken uppdateras. I dessa situationer är lokal sakkännedom bäst, och dialog med en expert ger bästa resultat. Under en längre tid byggs en förtroendefull och stabil kundrelation upp, och sedan går det av sig självt att diskutera skogsärenden. I bästa fall fördjupas relationen när man dessutom har tillgång till en gemensam handbok för just din skog, din skogsbruksplan. Sedan är det så enkelt att tillsammans komma överens om de kommande årens åtgärder och se prognoserna om avkastning och utgifter. Och när man funnit ett gemensamt språk kan skogsägaren fatta beslut på eget initiativ direkt från soffan och till exempel pröva på elektronisk virkeshandel. Du kan också få hjälp av din kontaktperson, så det lönar sig att prova!

Så jag köpte alltså kaffekokaren direkt från butiken. Och den har fungerat bra, eftersom försäljaren kunde visa mig rätt slags apparat för mina behov. Nästa gång tänker jag också gå direkt till samma försäljare när någon av mina hushållsmaskiner behöver bytas ut. Eller i största allmänhet när jag behöver tekniska råd. Alla behöver inte vara experter på allt – låt oss alltså be om råd och lita på experterna!

Visa mer