Henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuus on olennaista metsänomistajalle

06/13/2018 06:00:00

Henkilökohtainen asiakaspalvelu on merkittävässä roolissa, kun tukea tarvitaan metsänomistamisen eri vaiheissa. Kokenutkin metsänomistaja tarvitsee joskus ohjausta tai neuvoja uusista menetelmistä, koska ala kehittyy koko ajan.

Se tapahtui helatorstaina - kahvinkeitin oli mennyt rikki talven aikana kesämökillä pakkasessa. Huonoa tuuria sadatellessani otin tabletin käteeni ja aloin selailla uusia keittimiä useiden liikkeiden sivuilta. Ja löytyihän niitä, kun vain olisi tiennyt, minkälainen sen olisi pitänyt olla mökkiolosuhteisiin. Päätin lähteä käymään isolla kirkolla jutellakseni oikean myyjän ja asiantuntijan kanssa.

Hyvä, henkilökohtainen asiakaspalvelu säästää aikaa ja vaivaa

Tämä tilanne lienee tuttu meille monille. Joutuu tilanteeseen, jossa oma asiantuntemus ei riitä asian ratkaisemiseen. Sähköiset kanavat tuovat usein helpotuksen tiedon tarpeeseen, mutta aika usein tulee silti turvautuneeksi vanhaan menetelmään ja henkilökohtaiseen apuun. On helpottavaa, kun voi kysyä asiantuntijalta neuvoa pienissäkin yksityiskohdissa. Tai vain luottaa toisen ammattitaitoon ja suositteluun vaihtoehtoja puntaroidessa.

Uudelle metsänomistajalle avoimia kysymyksiä on usein paljon. Ja joskus on niinkin, että ei edes tiedä, mitä pitäisi tehdä ensin ja mihin osata puuttua. Tiedon puutteeseen nykymaailmassa ei useinkaan jumitu, pikemminkin päinvastoin. Mistä tietää, keneltä kysyä ja mistä sitä apua lähtee kyselemään? Sähköiset verkkosivut ja netin ihmeellinen maailma tarjoaa yhteydenottokanavia, joten se antaa ensiavun yhteyden saamiseen metsällisen tiedon lähteille. Ensiaskel on tärkeää, eikä se maksa mitään. Sen jälkeen tukea kaipaava metsänomistaja voi sopia tapaamisen toimistolle, metsäänsä tai kotiinsa – mikä milloinkin toimii parhaiten.

Vuoropuhelu asiantuntijan kanssa johtaa parhaaseen lopputulokseen

Henkilökohtainen asiakaspalvelu on merkittävässä roolissa, kun tukea tarvitaan metsänomistamisen eri vaiheissa. Kokenutkin metsänomistaja tarvitsee joskus ohjausta tai neuvoja uusista menetelmistä, koska ala kehittyy koko ajan. Myös menetelmät tai materiaalit muuttuvat, markkinatilanteet vaihtelevat tai säädökset kehittyvät. Noissa tilanteissa paikallinen asiantuntemus on valttia, ja vuoropuhelu asiantuntijan kanssa johtaa parhaaseen lopputulokseen. Pitkän ajan kuluessa asiakassuhteesta muodostuu luottamuksellinen ja kiinteä, jolloin metsästä puhuminen sujuu kuin itsestään. Parhaimmillaan suhde syvenee, kun käytettävissä on vielä yhteinen käsikirja juuri sinun metsääsi, metsäsuunnitelma. Miten helppoa onkaan sen jälkeen yhteisesti sopia seuraavien vuosien toimenpiteet, ja katsoa ennusteet tuotosta tai kuluista. Ja kun yhteinen kieli on löytynyt, metsänomistaja voi tehdä oma-aloitteisesti päätöksiä myös kotisohvaltaan ja kokeilla vaikka sähköistä puukauppaa. Siinäkin saat apua yhteyshenkilöltäsi, joten kannattaa kokeilla!

Mutta se kahvinkeitin siis tuli hankittua ihan liikkeestä. Ja hyvin on pelannut, koska myyjä osasi esitellä juuri oikeanlaisen koneen minun tarpeisiini. Menen seuraavallakin kerralla juuri hänen luokseen, kun jokin kodinkoneistani on tullut tiensä päähän. Tai muuten vaan, kun tarvitsen neuvoja tekniikan saralta. Kaikkien ei tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntijoita – kysytään siis neuvoa ja luotetaan ammattilaisiin!

 

Lue lisää siitä miksi keräämme asiakaspalautetta

Usein kysyttyjä kysymyksiä. Miksi keräämme asiakaspalautetta?
Artikkeli | 10/27/2017 11:42:25 | 2 min

Usein kysyttyjä kysymyksiä. Miksi keräämme asiakaspalautetta?

Lue lisää
Tänään vietetään kansainvälistä metsien päivää
Blogi | 2 min

Tänään vietetään kansainvälistä metsien päivää

Lue lisää
FSC- ja PEFC-metsäsertifikaattien erot ja monimuotoisuushyödyt
Artikkeli | 6 min

FSC- ja PEFC-metsäsertifikaattien erot ja monimuotoisuushyödyt

Lue lisää
Leimoja ja mielikuvia
Blogi | 3 min

Leimoja ja mielikuvia

Lue lisää