Fullmakt förenklar skogsrelaterade frågor för delägare

 

Äger du skog tillsammans med din make/makasom en del av ett skogskonsortium eller som del av ett dödsbo?

En fullmakt är särskilt användbar i situationer där

  • inte alla delägare har tid att delta i praktiska överenskommelser,
  • delägarna vill att en av dem ska företräda det gemensamma ägandet,
  • det finns en gemensam syn och liknande idéer om beslut som rör skogen.

Vid gemensamt ägande kräver beslut godkännande av alla parter. Det enklaste sättet att hantera ärenden och fatta beslut är med en fullmakt. Med en fullmakt kan en av delägarna hantera skogsärenden på allas vägnar utan att alla parters underskrifter krävs för varje beslut.

 

Virkesförsäljning:

Ett avtal om virkesförsäljning kräver endast underskrift av en behörig representant, vilket sparar tidskrävande underskriftsrundor. Virkesförsäljning blir då okomplicerad.

Vid överenskommelser om skogsvårdsarbete:

Den behöriga representanten har rätt att ingå avtal om skogsvårdsarbeten, vilket säkerställer att skogsskötseln fortskrider enligt plan och i rätt tid.

Vid elektroniska transaktioner:

En fullmakt kan användas för att ge till exempel en familjemedlem tillgång till UPM Skogs onlinetjänst. Alla delägare har fortfarande tillgång till all skogsinformation.

 

Hur man upprättar en fullmakt

1. Fyll i fullmaktsformuläret och skriv ut det. 


2. Underteckna formuläret och be de andra delägarna att också underteckna det.

3. Skicka den undertecknade fullmakten till UPM Skog Kundtjänst

  • per post: UPM Skog Kundtjänst, PB 85, 33100 Tammerfors, Finland, eller 
  • via e-post: palvelukeskus@upm.com

Har du frågor?
Kontakta Skog Kundtjänst!


Kundservice 0204 16 5100 vardagar kl. 8 - 16

 
 

Har du sett dessa ännu?

UPM Skogsvärdering

UPM Skogsvärdering

Läs mer
UPM Generationsväxling

UPM Generationsväxling

Läs mer