I skogen är det fridfullt på vårvintern. De snöiga träden värms upp av solen och fäller våt snö från sina grenar. Fåglarna kvittrar klarare och mer melodiskt för varje dag som går. Elden sprakar i tjärstubben och rökdoften gör en lugn till sinnes. Skogen och stämningen när man vistas i naturen idag skiljer sig knappast alls från barndomens skidturer för 50 år sedan.
Men många andra saker har förändrats. Skogsbehandlingsmetoderna har utvecklats. Avverkningarna som behövs för att skogen ska utvecklas utförs effektivt med maskiner medan skogsarbetaren fokuserar på skogsvårdsarbeten. Hästarna och jordbrukstraktorerna har också övergått från drivning till lättare arbeten. Skogarnas ökade avverkningsmöjligheter och industrins växande virkesbehov samt nätverken av skogsvägar som skapats under årtionden möjliggör avverkningar och transporter året om.
Ny teknik i virkesaffärens olika skeden
Även datatekniken hjälper dagens skogsarbetare. Vid avverkningar och virkesmätning uppmäts inte längre kubbar och stockarbetarens anteckningar behövs inte för att registrera dem. Mätdata överförs smidigt från skördarens mätapparatur till alla parter. De genom hårt arbete intjänade lönerna och avgifterna för virkesaffärer betalas inte längre kontant ur en tjock läderplånbok utan direkt till mottagarens bankkonto. Mobiltelefoner möjliggör kontakt var och när som helst. Också de blir delvis onödiga, då uppgifter kan överföras per e-post eller delas i webbtjänster för att läsas vid lämpligt tillfälle.
Människan är inte heller densamma som förut. Brådskan är ständigt närvarande – det finns för mycket att göra. Den lilla pojkens skidutfärd i skogen har man oftast inte tid för om det inte planerats långt i förväg. Trots att det annars skulle vara lätt att genomföra utfärden: på de nya skinskidorna fastnar inte ens kramsnön så mycket som på de gammaldags tjärvallade träskidorna!
Minns du hur virkesaffärerna sköttes förr i tiden?
Inom virkeshandeln blåser också nya vindar. Här har utvecklingen hittills varit måttlig. Några av oss kanske minns hur skogsföretagets distriktsförman med sina medhjälpare förr i tiden kom på besök för att göra virkesaffärer. Hela dagen satt man i stugköket och avhandlade virkesaffären, men också många andra saker. Emellanåt åt man, drack kaffe, besökte stallet för att se på hästen, och på kvällen åkte man hem igen. Följande morgon återvände man till samma hus för att fortsätta förhandla. Ibland skötte man andra ärenden, men jobbet följde alltid med i portföljen. När affären slutligen lät sig göras, slutfördes den. Om inte idag, så följande dag...
Under senare år har varken försäljaren eller köparen haft tid för så där långa förhandlingar. Ofta har man tillsammans besökt objektet och sedan satt allting till pappers. Detaljerna kanske man har förhandlat ett par gånger per telefon före den slutgiltiga affären.
Den elektroniska virkeshandeln gör virkesaffären enklare
Det allra nyaste inom virkeshandel är den elektroniska virkesaffären som erbjudes parallellt med den personliga servicen. Eftersom många skogsägare har svårt att finna tid för ett besök i skogen, kanske pga. arbetet eller avståndet till skogsegendomen, finns det en ökande efterfrågan på tjänsten. UPM erbjuder nu möjligheten att sköta sina skogsaffärer när som helst och var som helst, t.ex. hemma i soffan: be om en offert, behandla den, underteckna köpeavtalet och bläddra bland transaktionerna.
Ärenden kan skötas mycket smidigt. Och vid behov kan man fortfarande få hjälp hos den egna skogskundansvariga eller från UPM:s kundservice. Metoderna förändras, men de viktigaste elementen för en framgångsrik affär består: en lösning på kundens behov och ett ömsesidigt förtroende.
Gör en virkesaffär var och när som helst
Skogsägare kan välja hur de sköter sina ärenden. Vi hoppas att det alternativa sättet att sköta sina ärenden ger någon mer tid för att umgås med sina närmaste och t.ex. göra en vinterutfärd i skogen. Naturens lugn, en matsäck som avnjuts långsamt, brasans sken och utevistelsens rosiga kinder kan bli årets finaste upplevelse.