Liikenteeseen nyt tulevan yhdistelmän kokonaispituus on 28 metriä ja kokonaispaino lastattuna maksimissaan 84 tonnia. Yhdistelmän vetoauton pituus on 12 metriä ja sen perässä on normaali 13,6 metriä pitkä viisiakselinen perävaunu. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin myöntämän poikkeusluvan mukaisesti vetoauton perään voidaan liittää myös 15-metrinen kuusiakselinen perävaunu, joka on vielä rakenteilla. Sen valmistutua yhdistelmän kokonaispituus on 29,19 metriä ja kokonaispaino lastattuna enintään 91 tonnia.
”Tällä HCT-yhdistelmällä hoidamme samoja kuljetuksia kuin tällä hetkellä 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaismassaisilla yhdistelmillämme”, toimitusjohtaja Aki Sammalisto kertoo. ”HCT-yhdistelmällä pyrimme ajamaan 2,0–2,5 hakekuormaa vuorokaudessa, viitenä päivänä viikossa. Näin olleen yhdistelmän kokonaisvolyymi olisi noin 2 800 tn – 3 500 tonnia kuukaudessa.”
Koneurakointi Sammaliston HCT-yhdistelmä on neljäs UPM:n yrittäjien HCT-yhdistelmistä. Ensimmäisenä liikenteeseen lähti lokakuussa 2014 Orpe Kuljetuksen HCT-puutavara-auto, joka kuljettaa raaka-puuta Saimaan ympäri kulkevaa reittiä. Tämän vuoden aikana Kuljetusliike Kalevi Huhtalan HCT-yhdistelmä aloitti sahahakekuljetukset Porista Raumalle ja Kuljetusliike Wickströmin yhdistelmä vanerihakekuljetukset Pelloksen vaneritehtaalta Ristiinasta UPM:n tehtaille Lappeenrantaan ja Kuusankoskelle.
”Kaikki jo liikenteessä olevat UPM:n yrittäjien yhdistelmät ovat olleet tehokkaassa käytössä, minkä ansiosta niiden reiteillä liikennöivien yhdistelmien kokonaismäärä on vähentynyt. Näiden yhdistelmien kuormatilahan on 30-40 % suurempi kuin normaaliyhdistelmien”, UPM:n Janne Kukkura kertoo. ”Kaiken kaikkiaan liikennöinti on sujunut hyvin ja kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä ajokkeihinsa.”
UPM:n yrittäjien HCT-yhdistelmät ovat osa Metsäteho Oy:n koordinoimaa Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimusta.
Lisätietoja antavat:
Janne Kukkura, UPM, kehitysasiantuntija, puh. 040 768 32 22
Aki Sammalisto, Koneurakointi Aki Sammalisto, puh. 0400 737 241