UPMMetsä

Kolmas UPM:n yrittäjien HCT-hakeyhdistelmä liikenteeseen

07/28/2017 11:00:00

Koneurakointi Aki Sammalisto alkaa kuljettaa uudella suuren hyötykuorman (HCT) hakeyhdistelmällä sahahaketta UPM:n Korkeakosken sahalta yhtiön tehtaille Raumalla, Kouvolassa ja Lappeenrannassa.

Kolmas UPM:n yrittäjien HCT-hakeyhdistelmä liikenteeseen

Liikenteeseen nyt tulevan yhdistelmän kokonaispituus on 28 metriä ja kokonaispaino lastattuna maksimissaan 84 tonnia. Yhdistelmän vetoauton pituus on 12 metriä ja sen perässä on normaali 13,6 metriä pitkä viisiakselinen perävaunu. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin myöntämän poikkeusluvan mukaisesti vetoauton perään voidaan liittää myös 15-metrinen kuusiakselinen perävaunu, joka on vielä rakenteilla. Sen valmistutua yhdistelmän kokonaispituus on 29,19 metriä ja kokonaispaino lastattuna enintään 91 tonnia.

”Tällä HCT-yhdistelmällä hoidamme samoja kuljetuksia kuin tällä hetkellä 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaismassaisilla yhdistelmillämme”, toimitusjohtaja Aki Sammalisto kertoo. ”HCT-yhdistelmällä pyrimme ajamaan 2,0–2,5 hakekuormaa vuorokaudessa, viitenä päivänä viikossa. Näin olleen yhdistelmän kokonaisvolyymi olisi noin 2 800 tn – 3 500 tonnia kuukaudessa.”

Koneurakointi Sammaliston HCT-yhdistelmä on neljäs UPM:n yrittäjien HCT-yhdistelmistä. Ensimmäisenä liikenteeseen lähti lokakuussa 2014 Orpe Kuljetuksen HCT-puutavara-auto, joka kuljettaa raaka-puuta Saimaan ympäri kulkevaa reittiä. Tämän vuoden aikana Kuljetusliike Kalevi Huhtalan HCT-yhdistelmä aloitti sahahakekuljetukset Porista Raumalle ja Kuljetusliike Wickströmin yhdistelmä vanerihakekuljetukset Pelloksen vaneritehtaalta Ristiinasta UPM:n tehtaille Lappeenrantaan ja Kuusankoskelle.

”Kaikki jo liikenteessä olevat UPM:n yrittäjien yhdistelmät ovat olleet tehokkaassa käytössä, minkä ansiosta niiden reiteillä liikennöivien yhdistelmien kokonaismäärä on vähentynyt. Näiden yhdistelmien kuormatilahan on 30-40 % suurempi kuin normaaliyhdistelmien”, UPM:n Janne Kukkura kertoo. ”Kaiken kaikkiaan liikennöinti on sujunut hyvin ja kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä ajokkeihinsa.”


UPM:n yrittäjien HCT-yhdistelmät ovat osa Metsäteho Oy:n koordinoimaa Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimusta.


Lisätietoja antavat:

Janne Kukkura, UPM, kehitysasiantuntija, puh. 040 768 32 22

Aki Sammalisto, Koneurakointi Aki Sammalisto, puh. 0400 737 241

 

Katso video Erikoispitkä HCT-rekka toimii säännöllisillä reiteillä

 

UPM

uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Paper ENA ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 19 300 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. 

Koneurakointi Aki Sammalisto Oy

on perustettu vuonna 2006. Yrityshistoria ulottuu kauemmaksi vuoteen 1998 saakka, jolloin toiminta alkoi toiminimellä. Yritys tarjoaa koneurakointi – ja kuljetuspalveluita pääasiallisesti mekaaniselle metsäteollisuudelle ja energiateollisuudelle. Kalustona yrityksellä on mm. pyöräkuormaajia, koneenkuljetuskalustoa ja ketjupurkavia hakeautoja vaihteleva määrä, asiakkaiden tarpeiden mukaan muuttuvalla tavalla.

Tällä hetkellä Koneurakointi Aki Sammalisto Oy liikennöi noin 25:llä yhdistelmällä mekaanisen metsäteollisuuden ja energiateollisuuden kuljetusten parissa. Päivittäin yhtiön kalusto kuljettaa noin 70–100 kuormaa eli noin 3 000 – 5 000 tonnia, riippuen kuljetusmatkojen pituudesta ja paluukuormien määrästä. Vuosittain keskimääräinen ajosuorite on luokkaa 350 tkm/ajoneuvo. 
Yhtiö työllistää alan ammattilaisia ympäri Suomea. Liikevaihto oli päättyneellä tilikaudella noin 10 miljoonaa euroa. Yhtiön huoltohalli sijaitsee Soinissa, jossa kaluston huollot, pesut, varustelut ja uusien autojen rakentelut ja pienet kolari/vauriokorjaukset tehdään.

Yritys hyödyntää alan huipputekniikkaa ajoneuvojen ja kustannusten seurannassa ja sen käytössä on ollut reaaliaikainen ajoneuvojen ja ajotavan seurantajärjestelmä jo vuodesta 2012. Kuljettajien ajotapaa seurataan ja siitä annetaan palautetta kuljettajille. Tavoitteena on kehittää sitä taloudellisempaan ja turvallisempaan suuntaan koko ajan.

 

Katso video Tulevaisuuden puutavara-auto testauksessa

 

Lue myös