Lujuutta, tarkkuutta ja täsmällisyyttä ovat Joensuun vaneritehtaan asiakkaiden laatuvaatimukset

Suomalainen koivutukki on erinomainen vanerin raaka-aine. Joensuun vaneritehdas tarvitsee niitä 12 – 15 puutavara-autolastia joka päivä.

Istumme UPM:n Joensuun vaneritehtaalla tehtaanjohtaja Kimmo Wilskan työhuoneessa metsäasiakaspäällikkö Markus Häikiön kanssa ja kuulemme selkeän esityksen tehtaan tuotteista, sen asiakkaiden laatuvaatimuksista ja koivun ominaisuuksista. Joensuussahan valmistetaan WISA®-koivuvaneria mm. nesteytettyä maakaasua kuljettaviin valtamerialuksiin, LNG-tankkereihin. Toinen Joensuun tehtaan tuotteiden pääkäyttökohde on rekkojen peräkärryt. Lujuus on asiakkaiden ykköslaatuvaatimus.

”LNG-tankkereissa käytettävien rakenteiden pitää kestää suuria lämpötilaeroja. Nesteytetty maakaasu on -163-asteista, ja päiväntasaajan alueella liikuttaessa ulkolämpötila on jopa yli +40o. Näissä olosuhteissa koivuvaneri on erinomainen tuote. Se kestää lämpötilaerot lujuuden heikkenemättä tai mittojen muuttumatta. Se on myös kevyt verrattuna muihin lujuusominaisuuksiltaan vastavanlaisiin tuotteisiin”, Kimmo kertoo.

Tuotteen lujuuden lisäksi myös mittatarkkuus on asiakkaille tärkeä. Yhteen tankkeriin voidaan Joensuussa sahata yli 100 000 määrämittaista kappaletta. Telakan laatikkotehtaalla niistä kasataan tankkerin eristämiseen käytettäviä eristelaatikoita, ja palojen pitää sopia täsmällisesti paikalleen.

Asiakkaat tyytyväisiä laatuun

Joensuun vaneritehtaalla on sertifikaatti, joka myönnetään valmistajille, jotka täyttävät LNG-tankkereissa käytettävien vanereiden tiukat laatuvaatimukset. Myös asiakkaiden mukaan Joensuussa asiat ovat kunnossa. Tehtaalaiset saavat heiltä säännöllisesti kiitettävää palautetta. Kaasutankkereita valmistetaan nykyään eniten Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Niitä on valmistettu myös Ranskassa, Italiassa, Japanissa ja Espanjassa.

Markus-Haikio-ja-Kimmo-Wilska.jpg

Markus Häikiö ja Kimmo Wilska

”Meillä on useita vakioasiakkaita, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä vuosien ajan. Tulevaisuus näyttää myös valoisalta, sillä kaasun käyttö on lisääntymässä”, Kimmo toteaa.

Toinen Joensuun vaneritehtaan tuotteiden keskeisistä käyttökohteista ovat rekkojen peräkärryt. Samoin kuin tankkereissa myös peräkärryissä lujuus ja paino ovat tärkeitä. ”Jos kärryn painoa saadaan laskettua turvallisuudesta tinkimättä, merkitsee se rahdin kuljettajalle mahdollisuutta kuljettaa kerralla enemmän tavaraa”, Kimmo kuvaa vanerin käytön etuja. ”Näin saadaan myös alennettua päästöjä kuljetettua tavaratonnia kohti.”

Terveitä ja tuoreita koivun tyvitukkeja

Kun kysymme Kimmolta puun laatuvaatimuksia, vastaus on selkeä: ”Ehdottoman tervettä ja tuoretta.”

”Meille toimitettavan puun on oltava ehdottaman tervettä ja mahdollisimman tuoretta ja mielellään myös mahdollisimman oksatonta”, Kimmo painottaa. ”Sellaisesta puusta saamme hyvää viilua ja asiakkaillemme lujia tuotteita. Kohtuullinen järeys on myös hyväksi. Se vaikuttaa kokonaistuotokseemme.”

Markuksen yksikössä puuta UPM:n tehtaille hankkii Pohjois-Karjalan alueella kymmenen metsäasiakasvastaavaa. Heidän toimistonsa sijaitsevat Joensuussa, Enossa, Ylämyllyllä ja Kiteellä. Yksi heidän erityisistä kiinnostuksen kohteistaan on hyvä vaneritukki lähimetsistä Joensuun vaneritehtaalle. Tehtaalla arvostetaan lähipuuta ja lähiyhteistyötä.

 ”Koivua saamme pääasiassa sekametsistä muiden puutavaralajien mukana”, Markus kuvaa koivun hankintaa.

 ”Koska kuusen ja männyn kiertoaika on yli 30 vuotta pidempi kuin koivun, käy usein niin, että koivun tyvitukit eivät enää täytä vaneritehtaan laatuvaatimuksia, kun kohteen päätehakkuusta tehdään kaupat. Metsänomistajan onkin hyvä huomata tämä ja tehdä koivutukkikaupat hyvissä ajoin ennen muun puuston päätehakkuuta”, Markus vinkkaa.

Joensuun vaneritehdas

  • Tuotantokapasiteetti 55 000 m2 koivuvaneria vuodessa
  • 170 vaneriammattilaista
  • Tarvitsee päivittäin 12–15 puutavara-autolastia laadukkaita koivutukkeja. Tehtaalla ne pätkitään 1,3 ja 1,6 metriä pitkiksi sorvitukeiksi
  • Valmistaa korkealaatuista WISA®-koivuvaneria LNG-tankkereihin ja rekkojen peräkärryihin

Markus Häikiön vinkkejä metsänomistajille

  • Sekametsää kannattaa kasvattaa, mutta koivut pitää korjata jo ennen kuin kuusi ja mänty ovat päätehakkuuvaiheessa. Koivu on jo lahoa 80-vuotiaana. Koivun kierto on 50–60 vuotta
  • Jalostetuista siemenistä kasvatetuista koivuntaimista saa laadukasta tukkipuuta jopa 45 vuodessa.
  • Rauduskoivu on parasta vaneripuuta
  • Koivun pystykarsinta kannattaa, sillä oksattomasta puusta maksetaan parempi hinta
 

Tutustu vanerin tuotantoprosessiin

Metsäsijoittaminen kannattaa, koska metsä on vakaa sijoituskohde
Artikkeli | 9 min

Metsäsijoittaminen kannattaa, koska metsä on vakaa sijoituskohde

Lue lisää
10 syytä, miksi puuta tarvitaan
Artikkeli | 9 min

10 syytä, miksi puuta tarvitaan

Lue lisää
Klapit halki ja katon alle
Artikkeli | 1 min

Klapit halki ja katon alle

Lue lisää